Egy Harward Business Review információ

Április 13-án jelent meg a HBR honlapján egy igen egy érdekes írás, amely mindenki számára szabadon elérhető.

A cikk alapja egy felmérés, amelyet az USA kisvállalkozói körében végeztek a járvány hatásairól, és ennek eredményeit mutatták be a honlapon. A kutatók ennél is tovább mentek, javaslatokat is megfogalmaztak az érintett szektor számára.

Itt most csak a számunkra is érdekes megállapításokra térünk ki, amelyek itthon is hasonlóak lehetnek:

  1. A kisvállalkozások nagy része leállt és sok embert küldött el.
  2. Legtöbb kisvállalkozás pénzügyi tartalékkal nem rendelkezik.
  3. Többségük azt gondolja, hogy 2020 végéig újra meg tudja nyitni az üzletét, a kisebbség nagyobb része azonban sokkal bizonytalanabb.
  4. Egyharmaduk úgy gondolja, hogy a krízis június végéig biztosan kitart, másik harmaduk szerint ez augusztus a végénél is tovább húzódik.
Foto: Wikipedia – Szerkesztőség

A tanulmány szerzői öt javaslatot tesznek, hogy mit tegyenek a kisvállalkozások, akik a túlélést választják. Ezek azok a kérdések, amiket nekünk is érdemes átgondolnunk.

1. Ne elhamarkodottan döntsön, és legyen terve a továbbiakra!

Amit most tennie kell, el kell kezdi kidolgozni a részletes vészhelyzeti terveket. Ezek nehéz idők, és a „megmenteni az üzletem” ijesztő feladat. Teendők:

  1. nap: Hívja fel a bérbeadót, ha bérli az irodáját, üzletét, és kérdezze meg mennyiben tud az ön helyzetén segíteni.
  2. nap: Keresse meg a bankját, érdeklődjön a hitel lehetőségekről. Még jobb, ha átgondolja, mit fog tenni az első 20 nap alatt, ha a dolgok jobban vagy rosszabban alakulnak.

A szociálpszichológia és a viselkedésgazdaságtan kutatásai bebizonyították, hogy a tervek segítik az embereket a célok elérésében. Bontsa le a nagy célját kisebb célokra, és összpontosítson azok elérésére.

2. Nézze meg, hogy az állami programokból milyen pénzügyi segítséget kaphat!

A Kongresszus 349 milliárd dolláros segélycsomagot szavazott meg kimondottan a kisvállalkozások megsegítésére.

3. Mérje fel, hogyan változtak az ügyfelek igényei!

Ez a világjárvány sokk az egész világ számára. Az ügyfelek élete minden területen más, mint egy hónappal ezelőtt volt, és valószínűleg hat hónap alatt ismét tovább változik. Lehet, hogy soha nem lesz olyan, mint a járvány előtt. A rövid távú túlélés attól függ, hogy a válság idején milyen árukra és szolgáltatásokra van igényük a vevőinek, és ezt hogyan tudja kielégíteni. A hosszú távú életképesség feltétele, hogy képesek vagyunk-e megérteni, hogyan módosulhatnak a vevői igényeik a járvány végére.

Gondoljon arra, hogy a világjárvány utáni világ hogyan fogja megváltoztatni az üzleti modelljét – és vonja be ügyfeleit a tervezési folyamatba. Amikor sok ügyfelünk szegényebb lesz, de a hosszú elszigeteltség után is szívesen élvezik majd a megjelenő lehetőségeket. Sokan még mindig félnek a fertőző betegségek kockázatától, ezért úgy döntöttek, hogy megszeretik az online rendelést, és az online szolgáltatásokat. Forduljon hozzájuk, hogy megtudja, hogyan változott meg az életük. Találja ki azt az izgalmas terméket, szolgáltatást, amit ügyfeleinek kínálhat, ha megszűnik a teljes elzártság. Kérdezze meg tőlük, mit várnak el, és segítsen nekik abban, hogy várják azt a napot, amikor újból önhöz fordulhatnak.

4. Pénzügyi újra tervezés.

Gondolja át újra a vállalkozását, és talán fenntarthatja a bevételeket a világjárvány idején is. Talán lesz lehetősége jól fejlődni a járvány utáni világban is. Azonban vegye figyelembe, hogy a legtöbb vállalkozás óriási bevétel csökkenést szenved el. Ha a tervezés során kreatív megoldásokat keresett akkor ezzel időt nyert magának, valószínűleg könnyebb lesz sok nehéz döntést meghoznia.

Először próbáljon realisztikus becslést készíteni a pénzforgalmáról a világjárvány idején és után is. Hasonlítsa össze ezt a pénzforgalmat a rögzített költségeivel és a csökkenthető költségekkel. Ne feledje, hogy néha érdemes korábban csökkenteni a rugalmasabb kiadásokat, hogy később továbbra is meg tudja fizetni a létfontosságú kiadásokat.

Ezután találja ki, mely költségek tolhatók el. Legyen átlátható a bérbeadók – vagy bárki, akinek fizetnie kell – számára. Számítson rá, lehet, hogy nem lesz könnyű újra elég bevételt elérni. És ne hagyja figyelmen kívül az állam által biztosított lehetőségeket sem.

5. Tartsa meg a legjobb alkalmazottjait.

A dolgozók mindig a legértékesebb javak. Ha elveszíti a legjobbjait a válság alatt, akkor a működés újrakezdése még nehezebb lesz. Fenn kell tartani azt a képességét, hogy a válság rendeződése után visszaveszi a legjobb munkatársait, még akkor is, ha előtte drámai módon csökkentette a humán erőforrással kapcsolatos költségeit (magyarul elbocsátott). A kulcs itt a hosszú távra való összpontosítás és az emberiesség.
Beszélje meg az alkalmazottjaival, hogy az állami támogatások és a hitelek milyen lehetőséget, mozgásteret biztosítanak. Ha mindenképpen el kell bocsátani valakit, akkor üljön le vele és mondja el, hogy ez egy ideiglenes döntés, és ha lesz rá lehetősége, visszaveszi.

Bánjon emberségesen az alkalmazottjaival, függetlenül attól, hogy mi fog történni a vállalkozásával. Az a fontos, hogy mindenki megkapja azt a törődést, amire számít. A válság alatti nagylelkűség sokkal erősebbé teheti a kapcsolatukat.

A válság túléléséhez a kkv-k vezetőinek körültekintően és gyorsan kell döntéseket hozni. Ugyanakkor ehhez fontos megérteni a tágabb környezet állapotát. Tudni kell, hogy néhány hibás döntés végzetes lehet a cég sorsára, ezért a döntéseket körültekintően kell előkészíteni, ez segíthet a buktatók elkerülésében.

A hivatkozott cikk:
https://hbr.org/2020/04/a-way-forward-for-small-businesses

A kutatás adatai:
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3570896