A Szarvasi Vas-Fémipari Zrt. csődbemenetele több kérdést vet fel a magyar kkv-k életét figyelemmel követők kísérőkben.

A nagy múltú korábban szövetkezetként alakult Zrt. a mindenki által ismert kávéfőzőket és lámpákat gyártott. Mint nagyon sok hazai tulajdonú vállalat, olyan utat járt be mely során kkv-ból nagyvállalattá váltak, majd nem találták a helyüket, és újra kkv-vá lettek. Hol le, hol fel, nagy vállalat-kkv méret között. Nem egyszerű helyzet és nehezen túlélhető. Több kisebb vevő mellett, ők is egy nagy multi beszállítóivá váltak, az IKEA-é. A növekedés során működésükben nem váltak igazi nagy vállalttá, sok részletben megmaradtak kkv-nak, majd újra nagyvállalatként kellett volna működniük, majd a következő változás után megint kkv, a működési méret.

Most már biztos, hogy elkövették azt a hibát, hogy nagyon bíztak magukban és a vevőjükben, de nem tettek meg minden szükséges lépést. Stratégiailag rossz döntést hoztak azzal, hogy nagy mértékben támaszkodtak egy vevőre, de nem tudták a követelményeit teljesíteni, ami a 20 év közös munka ellenére a szerződés felbontásához vezetett.

Az IKEA szűkszavú közleményéből az is kiderül, hogy a minőségi követelmények nem teljesítése vezetett ehhez a lépéshez.

Hiába történik meg a gyártás modernizálása, robotizálása, ha a minőségi követelmények teljesítése nem sikerül. Ha a minőségi problémák megoldására nem fordítanak elég figyelmet akkor következhet be az, amiről ebben az esetben is olvashattunk. A termék előállításához a korábban sikeres szállítások mennyiségénél nagyobb szerződést kötöttek a vevővel. Új technológiákat próbáltak meg elsajátítani az alap fémipari irányultság mellé (műanyag fröccsöntés, és műanyag felületkezelés). Új berendezéseket vásároltak, de a technológiaváltásra nem voltak (valószínűleg) eléggé felkészültek, nem sikerül a szükséges minőséget elérni a termékeiknél.

A PS 2014 nevű IKEA-lámpa. Többek között ennek próbált kizárólagos gyártójává válni a SZVF.

A vevő először csökkentette a tőlük vásárolt termék mennyiséget. Feltehetően javító intézkedéseket kért, ha úgy gondolta támogatást adott a minőségi problémák megoldásához. Sok esetben siker koronázza az ilyen közös erőfeszítéseket és a minőségi problémák, a hozott intézkedések, technológiai folyamat, minőségellenőzési fejlesztések eredményeként, javul a minőség: A megrendelések visszatérnek az előző szintre. Ha azonban nem ez történik, akkor a termékek kilistázásra kerülnek a vevő beszerzéseiből.

Ha elkövettük azt fent is említett a stratégiai hibát, ami ebben az esetben is nyilván valóvá vált. Egy vevő az árbevétel nagy részét biztosíthatja, ha jól dolgozunk akkor sokáig, de óriási mértékben függünk a vele való jó kapcsolattól. De ha nem tudunk megfelelően teljesíteni, akkor nem történhet más mint ami a jelen esetben is történt, az árbevétel kiesés akkora lett, hogy a cég működésének fenntartása lehetetlenné vált.

Ez megtörténhet bármely magyar kkv esetében akik nem fordítanak elég figyelmet a termékeik minőségére, nem veszik komolyan a vevőik által jelzett minőségi problémákat. Nem tesznek hatékony hibajavító intézkedéseket, nem fordítanak elég figyelmet a cégen belüli minőség kultúra folyamatos fejlesztésére, a növekedés által megkövetelt szervezeti változások meglépésére. Valamint nem figyelnek arra, hogy egy vevő részaránya ne haladjon meg egy ésszerű mértéket.

Források:

https://index.hu/gazdasag/2019/01/31/szarvasi_gyar_riport/

https://www.portfolio.hu/vallalatok/ezert-szakitott-az-ikea-a-szarvasi-gyarral.312121.html

https://www.napi.hu/magyar_vallalatok/szarvasi-vasipari-elbocsatas-lampa-kavefozo.676650.html

http://vasipari.hu/kfi/index.html

https://hvg.hu/kkv/20180403_Egy_legendas_magyar_ceg_vitte_el_a_kinaiak_elol_az_IKEA_megrendeleset

https://g7.hu/vallalat/20190129/onkent-kerultek-az-ikea-fogsagaba-csunya-vege-lett/

Frissítve 2019. február 3-án.